Tuesday, July 7, 2015

ayyuhan nisa


kadang rasa macam wondering....
bila islam nak menang?
beriya kami cerita dalam segenap bulatan-bulatan kami
perihal iman yang akan menyelamatkan manusia
islam yang akan mendamaikan antara masyarakat
hukum-hukum Allah menjadi pegangan
syariat mewarnai kehidupan
hidup penuh tenang bawah redha Allah

bunga-bunga iman mengharum di setiap inci kehidupan...

dan boleh jadi,
iya nampak masyarakat macam makin baik,
iyelah bak kata orang tu "baju kurung pun da diganti jubah" (BOB)
dan kalau naik tren, daripada sepuluh orang mungkin,
kita akan jumpa seorang bertudung labuh..budak tarbiyyah
kalau dulu nak cari tudung labuh susah
sekarang da makin banyak jual
sebab makin banyak permintaan
statuts-status facebook berbunyi islamik
tweet pun unsur keimanan disitu

tapi sebenarnya
di satu sisi
kalau diperhati betul-betul
dalam-dalam
teliti lagi
umat ini parah
sangat.
...
...
terhenti menaip sekejap
sebab sedih sangat.

yang budak sekolah dengan anak luar nikah nya
yang golongan korporat dengan korupsi nya
yang ibu bapa gila dunia lupa nak didik anak nya
yang anak gila dunia jugak x tahu ada akhirat
buka tv, cerita yang langsung tidak mematangkan jiwa
boleh terima ke perempuan sanggup kawen dengan lelaki yang nak r*g*l dye
boleh terima ke perempuan sanggup kawen dengan lelaki sotong. eh betul ke ek camtu
buka radio, lagu-lagu memuja perempuan
buka apa lagi? intenet?
tak search apa-apa, pop-up muncul tayang benda yang kita pun terkejuttt sangat

saya sedih.
harus mengadu pada Allah
tahu.
hati juga mahu menulis di sini..


kalau dibongkar statistik budak tarbiyyah
sebenarnya ada satu yang kurang
yang lelaki jauh lebih sedikit daripada perempuan
kenapa statistik yang nak jadi baik tu selalunya perempuan lebih ramai?
kat universiti pun macam tu..
sudah tentu itu memang susunan Allah atas hikmahnya yang tertentu

maka saya pun rasa,
ntah berapa lama lagi yang orang lelaki nak tunggu supaya jadi baik..
orang lelaki dah pegi mana sebenarnya??
adakah ini agenda barat? iluminati? freemason? huh.

tapi lepas baca artikel ini(make sure baca sampai habis)
terus rasa macam harapan itu sentiasa ada

mari bercita-cita
melahirkan anak-anak lelaki yang sejati-jatinya dan bernilai untuk ummat
bukan sekadar pandai jamming
dengan pandai menyairkan ayat pick-up line depan perempuan aje
mari bercita-cita
menyediakan diri supaya dapat jadi ibu yang mampu mendidik anak lelaki terbaik untuk agama Allah
atau kalau memang mungkin tak mampu melahirkan,
mari bercita-cita mampu mendidik orang perempuan lain
supaya mereka pula yang mampu menjadi ibu yang terbaik itu


# ditulis dengan hati yang penuh sarat x larat tengok umat islam dihina sebegini.


No comments:

Post a Comment